Logius werkt - met oog voor burgers en bedrijven - aan digitale dienstverlening door publieke organisaties

Wat we doen

We zorgen voor oplossingen die alle publieke organisaties kunnen gebruiken in hun digitale dienstverlening:

Toegang

Met onze inlogmethodes krijgen mensen en organisaties veilig toegang tot de digitale overheid.

Standaarden en stelsels

Via standaarden en stelsels zorgen we voor eenduidigheid, herbruikbaarheid en generieke oplossingen binnen de digitale overheid.

Gegevensuitwisseling

Door onze oplossingen voor elektronisch berichtenverkeer tussen overheden en hun ketenpartners is ontsluiten en beschikbaar stellen van gegevens mogelijk én wordt informatie maar één keer aangeleverd.

Onze toegevoegde waarde

We stimuleren de samenwerking binnen de digitale overheid en voeren regie op samenhang binnen de generieke digitale infrastructuur en besluitvorming daarover. Daarbij hebben we oog voor wat er speelt bij de eindgebruikers.

We werken voor alle publieke organisaties en ondersteunen bij een heldere afweging hoe bijvoorbeeld middelen het beste ingezet kunnen worden. Zo zorgen we voor een evenwichtige digitale overheid.

We leveren standaard oplossingen voor de digitale overheid en bundelen tegelijkertijd kennis en expertise op dit gebied. Zo zorgen we voor efficiënte dienstverlening zodat publieke organisaties zich maximaal kunnen richten op hun kerntaken.

Zo werken wij

We werken transparant en met veel betrokkenheid aan de digitale ambities van publieke organisaties. Dat doen we op de volgende manier:

Betrouwbaar

Veel (digitale) overheidsdienstverlening maakt gebruik van onze oplossingen en daarom zorgen we ervoor dat deze onder alle omstandigheden veilig, privacy-bestendig en continu beschikbaar zijn.

Vakkundig

We zijn goed in ons vak en laten onze mening horen. We kijken vooruit, zorgen ervoor dat we passende technologieën inzetten én dat onze oplossingen voldoen aan de hoogst nodige kwaliteitsstandaard.

In eenvoud

We zoeken we naar de goede balans tussen de complexiteit van ons vakgebied en de vertaling daarvan in oplossingen die krachtig zijn door hun gebruiksgemak en eenvoud.

Logius helpt publieke organisaties digitale dienstverlening zo in te richten dat burgers en bedrijven zaken betrouwbaar en eenvoudig kunnen regelen.

De hoogtepunten in 2017

Voor Logius en de digitale overheid was 2017 een jaar vol hoogtepunten.
Kijk maar eens mee.
Afgelopen jaar hebben 7 grote overheids organisaties afgesproken over te stappen op eHerkenning. Dit maakt eHerkenning hét inlogmiddel voor ondernemers.

Bij MijnOverheid nam het aantal gebruikers verder toe en ging de verhuisservice live, waarmee burgers hun verhuizing volledig digitaal kunnen doorgeven. Als klap op de vuurpijl werd MijnOverheid wederom verkozen tot de populairste overheidswebsite van Nederland.

Ook DigiD zag grote successen. Afgelopen jaar werd ruim 280 miljoen keer succesvol ingelogd bij meer dan 600 organisaties. De DigiD app is inmiddels al meer dan 1,5 miljoen keer gedownload en sinds november is het mogelijk om met deze app een identiteitsbewijs te controleren. Zo krijgen organisaties nóg meer zekerheid over wie er inlogt met DigiD.

Standard Business Reporting nam de prijs voor European Best Practice in ontvangst. Het thema dit jaar was “Innovatieve oplossingen voor complexe uitdagingen”. Niet voor niets wordt SBR in 2018 de standaard binnen de woningcorporatiesector.

Afgelopen jaar zijn de eerste organisaties aangesloten op het nieuwe Digimelding Webservice en bij Digipoort nam het aantal verstuurde berichten toe met 25 procent.

Logius zelf informeerde in 2017 meer dan 500 organisaties over de eIDAS-verordening die volgend jaar ingaat. Maar bovenal hielpen we publieke organisaties met het nog beter inrichten van hun digitale dienstverlening.

We zijn natuurlijk enorm trots op de successen van afgelopen jaar. Bent u benieuwd naar nog meer mijlpalen? Bekijk dan het Logius Jaarverslag 2017.