Hoofdinhoud

Elke dag werken we samen met onze partners aan het verbeteren en vernieuwen van onze dienstverlening. Dit doen we om onze digitale overheidsdiensten toegankelijker, veiliger en gebruiksvriendelijker te maken. We zijn trots op de stappen die we het afgelopen jaar hebben gezet en lichten graag enkele belangrijke ontwikkelingen uit.

De hoge beschikbaarheid van onze diensten

In het afgelopen jaar hebben we de beschikbaarheid van onze diensten en producten over de hele linie goed weten te waarborgen. De meeste diensten presteerden zelfs boven de norm. Hierdoor konden we mensen, bedrijven en publieke organisaties optimaal van dienst zijn. Zo was de beschikbaarheid van Digipoort en Diginetwerk nagenoeg 100%. Voor DigiD en MijnOverheid konden mensen op een beschikbaarheid van ruim 99% rekenen.

Berichten over uw buurt

Vorig jaar was de succesvolle landelijke implementatie van 'Berichten over uw Buurt'. Hiermee zijn alle 342 Nederlandse gemeenten aangesloten, waardoor ruim 8 miljoen inwoners via MijnOverheid proactief en laagdrempelig geïnformeerd worden over relevante ontwikkelingen in hun directe leefomgeving, zoals vergunningaanvragen of kapmeldingen. Deze dienst vergroot de transparantie van de overheid en ondersteunt inwoners bij participatie. Dit initiatief kwam tot stand dankzij een intensieve samenwerking tussen Logius, KOOP, het ministerie van BZK, VNG en de gemeenten zelf.

Digitale VOG nu beschikbaar via MijnOverheid

Sinds maart 2024 kunnen aanvragers van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) ervoor kiezen deze digitaal te ontvangen via de MijnOverheid Berichtenbox. In samenwerking met Justis heeft Logius deze nieuwe ontvangstmethode stapsgewijs uitgerold, waarbij inmiddels al meer dan 160.000 VOG’s digitaal zijn afgeleverd. De digitale levering helpt het verwerkingsproces en vermindert fouten, wat zowel werkgevers als werknemers ten goede komt.

Machtigingen makkelijker beheren

Sinds maart 2024 kunnen intermediairs via het Machtigingenregister Digipoort eenvoudig machtigingen inzien en intrekken door in te loggen met eHerkenning. Dit vergemakkelijkt het online zakendoen met de overheid, zoals bij de Belastingdienst, Dienst Toeslagen en UWV. Logius beheert het Machtigingenregister en zorgt ervoor dat de juiste koppelingen tussen systemen worden gemaakt, zodat gegevens alleen met toestemming van klanten worden gedeeld.

Al 9 miljoen mensen gebruiken de ID-check in DigiD

Steeds meer mensen voegen de ID-check toe aan hun DigiD-app voor extra veiligheid bij het inloggen. Inmiddels hebben al 9 miljoen gebruikers deze eenmalige controle uitgevoerd. De ID-check biedt meer zekerheid over de identiteit van de gebruiker en wordt door steeds meer organisaties verplicht gesteld. Logius blijft DigiD doorontwikkelen om veilig en toegankelijk inloggen voor iedereen mogelijk te maken, nu en in de toekomst.

Altijd veilig verbonden

Inloggen, berichten ontvangen of gegevens uitwisselen: digitale overheidssystemen moeten veilig en betrouwbaar zijn. Logius werkt hier elke dag aan, zodat burgers en bedrijven met een gerust hart online zaken doen met de overheid.

Logius diensten: het jaar 2024 in cijfers

Bekijk de belangrijkste gegevens van de Logius diensten uit 2024.