2023 gaat de boeken in als het jaar dat Nederland overging op twee-factor inloggen. Alleen gebruikersnaam en wachtwoord gebruiken, is in deze tijd niet veilig genoeg meer. Wie met DigiD wil inloggen heeft daarom vaak sms-controle of de DigiD-app nodig. Eind 2023 werd bekend dat ondernemers alleen nog een eHerkenning inlogmiddel met betrouwbaarheidsniveau 2 mét twee-factor inloggen kunnen aanschaffen.

Naast veilig zaken kunnen doen met de overheid staat Logius voor continuïteit van dienstverlening: al onze voorzieningen waren nagenoeg altijd beschikbaar.

Nieuwe infrastructuur

Om toekomstvaste dienstverlening te kunnen blijven leveren, werkten we in 2023 hard aan de voorbereidingen voor overstap naar een nieuwe infrastructuur. In april gaf het Adviescollege ICT-toetsing aan dat het de voorgenomen aanpak onhaalbaar vond. Met onze partners werkten we aan een nieuwe migratiestrategie voor alle voorzieningen van Logius. Inmiddels hebben we de eerste migratie succesvol afgerond.

Zo zorgden we er samen voor dat de digitale overheid blijft werken voor iedereen.