Main content

Een nieuwe versie van de DigiD app wordt op maandag 7 januari 2019 gepubliceerd. Hiermee worden de volgende wijzigingen doorgevoerd:

Wanneer een gebruiker inlogt in de app van een afnemer met de DigiD app, wordt wanneer de DigiD app nog niet is geactiveerd, de mogelijkheid geboden dit meteen te doen.

Het scannen van een rijbewijs of identiteitskaart met de DigiD app lukt niet altijd. Dit kan een aantal redenen hebben. De gebruiker wordt daarover niet geïnformeerd en weet daardoor niet wat hij of zij anders moet doen. In animaties op het scherm krijgt de gebruiker informatie en tips dat het scannen niet goed gaat en wat te doen.

Wanneer iemand inlogt met de DigiD app is het niet meer nodig zijn of haar gebruikersnaam in te voeren. De gebruikersnaam wordt vervangen door een koppelcode die in de DigiD app wordt getoond en op de computer moet worden ingevuld. Hierna verschijnt de QR-code. Deze wijziging is tijdens gebruikerstesten positief gewaardeerd en ook in lijn met het in de toekomst inloggen met een rijbewijs of identiteitskaart op betrouwbaarheidsniveau Hoog.

Het menu in de DigiD app wordt anders weergegeven. Gebruikers kunnen het menu terugvinden in de linkerbovenhoek van de app. Hiermee vervalt het tabblad ‘meer’ onder in de DigiD app. Dit is in lijn met designontwikkelingen bij apps. In het menu zit tevens de mogelijkheid om direct contact op te nemen met de helpdesk. Ook vindt de gebruiker de meest gestelde vragen direct terug in het menu, in plaats van uit de app naar DigiD.nl te worden gestuurd.

Als gebruikers via de browser op hun mobiele telefoon of tablet inloggen bij een organisatie en op ditzelfde apparaat de DigiD app hebben geactiveerd, dan wordt direct de DigiD app geopend. Gebruikers hoeven niet eerst te kiezen hoe zij willen inloggen.