Main content

Rond de 2,5 miljoen Nederlanders vinden het lastig of zijn het gewoon niet gewend om te werken met apparaten zoals smartphones en tablets. “Je kunt je voorstellen dat de telefoon van onze klantenservice overuren draaide toen iedereen opeens de Coronacheck-app moest gaan gebruiken.” De app moest namelijk geactiveerd worden met een DigiD-account.

“Als er tijdens een persconferentie iets werd aangekondigd door Mark Rutte of Hugo de Jonge dan wisten wij al dat we weer een hoop telefoontjes konden verwachten” zegt Reenu Mahabier. Zij werkt al 2 jaar met plezier bij het klantcontactcentrum van Logius en heeft zich ondertussen gespecialiseerd in alles wat met DigiD te maken heeft.

Zaken die voor jou en mij zo makkelijk lijken, geldt natuurlijk helemaal niet voor iedereen

Niet zo vanzelfsprekend

Het waren ontzettend drukke tijden, maar tegelijkertijd kregen ze er bij het klantenservice ook veel voor terug. De meeste vragen kwamen van mensen uit de generatie die niet zijn opgegroeid met een smartphone. “Zaken die voor jou en mij zo makkelijk lijken, geldt natuurlijk helemaal niet voor iedereen” zegt Reenu. “En als jij ze dan hebt geholpen met een vaccinatiebewijs toevoegen aan de app zodat ze op vakantie kunnen. Dan reageren mensen zó blij en opgelucht.”

Zeker net na de lancering van de app moest er veel geschakeld worden met ketenpartners zoals het RIVM en het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. “Er kwamen natuurlijk allerlei vragen binnen, niet alleen over het DigiD gedeelte. En omdat wij de mensen niet continu door wilden sturen naar het RIVM of de GGD, was het snel schakelen met de andere partijen. Hoe kunnen wíj deze vraag beantwoorden?”.

Mensen op weg helpen

“Gelukkig kunnen we ook de tijd nemen voor de vragen. Sommige gesprekken rond je in een paar minuten af, maar soms wil je echt met de mensen door het hele proces heenlopen. Maar dat is ook niet zo gek, want je hebt die app nou eenmaal nodig om allerlei dingen te doen” aldus Reenu. De storm is ondertussen gaan liggen. Er komen nog wel vragen binnen over de coronacheck-app, maar niet meer zoveel als in het begin. “En voor de meeste vragen hebben we nu ook direct een goed antwoord klaar” aldus Reenu.

Jaarverslag 2021

Dit verhaal maakt onderdeel uit van het jaarverslag 2021. Hierin blikken wij terug op wat wij afgelopen jaar hebben gedaan om de veiligheid en digitale toegankelijkheid van onze dienstverlening te vergroten.