Hoofdinhoud
Bijna alle Nederlanders hebben een DigiD. Daarmee loggen zij in bij de overheid, het onderwijs, de zorg en pensioenfondsen. Het is belangrijk dat dit veilig en betrouwbaar gebeurt. Gebruikers kunnen steeds minder vaak bij organisaties inloggen met alleen een gebruikersnaam en wachtwoord. Zij hebben nu meestal ook hun telefoon nodig tijdens het inloggen. Als afnemer speelt u een belangrijke rol in de communicatie over deze verandering. Deze communicatiehandleiding geeft u handvaten om uw gebruikers te informeren.
Versiegegevens
Publicatiedatum: oktober 2025
Wat verandert er voor mijn gebruikers?
Bestaande gebruikers van DigiD
Nog geen half procent van alle DigiD-accounts bestaat op nu alleen uit een gebruikersnaam en wachtwoord. Om gebruik te kunnen blijven maken van uw dienstverlening moeten deze gebruikers de DigiD app of de (gesproken) sms-controle activeren.
De andere 99,6% van de gebruikers heeft naast gebruikersnaam en wachtwoord ook de DigiD app en/of de (gesproken) sms-controle geactiveerd. Dit betekent niet dat deze groep het ook altijd gebruikt om in te loggen.
Nog maar 1% van alle gebruikers logt nog in met gebruikersnaam en wachtwoord. Ook zij moeten mogelijk wennen aan inloggen met de DigiD app of via (gesproken) sms-controle.
Nieuwe DigiD-accounts
Gebruikers die een nieuwe DigiD aanvragen, voegen nu op verzoek hun telefoonnummer toe. Hierdoor kunnen zij meteen inloggen met de (gesproken) sms-controle en krijgen zij meteen toegang tot uw online diensten. Ook kunnen ze eenvoudig de DigiD app activeren en hier gebruik van maken.
Manieren van inloggen
Inloggen met de DigiD app
De DigiD app biedt uw gebruikers het meeste toekomstperspectief. Diensten die extra privacygevoelig zijn, bijvoorbeeld om toegang te krijgen tot medische gegevens, vereisen soms op termijn een eenmalige ID-check. Na controle van het identiteitsbewijs is deze toegevoegd aan de DigiD app van de gebruiker. Op termijn wordt het inloggen met identiteitsbewijs verplicht, om toegang te krijgen tot gevoelige gegevens. Inloggen voor deze diensten gebeurt vervolgens altijd met de DigiD app. Als afnemer helpt u uw gebruikers door in uw communicatie de DigiD app centraal te zetten.
Inloggen met sms-controle
Gebruikers zonder smartphone kunnen gebruik maken van inloggen met sms-controle. Deze manier van inloggen activeren ze automatisch als ze een nieuwe DigiD aanvragen en daaraan hun telefoonnummer toevoegen. Bij oudere DigiD- accounts kunnen gebruikers dit activeren an deze manier van inloggen worden geactiveerd in Mijn DigiD. Ook Daarnaast is het mogelijk om een gesproken-sms te ontvangen. De sms-code komt dan telefonisch binnen op een vaste lijn of op de mobiele telefoon. Ook deze manier van inloggen kunnen gebruikers activeren in hun DigiD-account.
Hulpmiddelen voor uw gebruikers
Wanneer gebruikers moeten inloggen met de DigiD app of sms-controle zijn er hulpmiddelen beschikbaar waar uw organisatie naar kan verwijzen:
DigiD.nl
Verwijs in uw berichtgeving altijd door naar digid.nl. Hier vinden gebruikers altijd de laatste stand van zaken. Ook hulpmiddelen zoals instructievideo's en stappenplannen over het activeren van de DigiD app en inloggen met sms-controle zijn hier te vinden.
Helpdesk
Uw gebruikers nemen mogelijk contact op met uw organisatie naar aanleiding van deze verandering. Om deze vragen te beantwoorden kunt u ook gebruikmaken van de FAQ's over inloggen met de DigiD app en inloggen met sms-controle.
Heeft een gebruiker vragen over zijn specifieke situatie? Denk bijvoorbeeld aan ‘Waarom ontvang ik geen sms?’ of ‘Het lukt niet om de DigiD app te activeren, wat nu?’. Dan kunt u de gebruiker doorverwijzen naar digid.nl. Komt de gebruiker er alsnog niet uit? U kunt ook aangeven dat ze telefonisch contact op kunnen nemen met de DigiD helpdesk. De DigiD helpdesk is op werkdagen van 8.00 tot 22.00 uur te bereiken op 088 123 65 55. En zaterdaag van 9.00 tot 17.00 uur. De helpdesk is ook via het contactformulier te bereiken.
DigiD Machtigen
Met DigiD Machtigen kan een persoon iemand machtigen die namens hem zaken regelt. Dit is handig als een gebruiker niet zelf goed met een computer of digitale dienstverlening overweg kan of dat wil uitbesteden. Een gemachtigde kan bijvoorbeeld een familielid, een zorgverlener of een belastingadviseur zijn. De machtiging geldt voor een specifieke tijdsperiode en voor één afgebakende digitale dienst. Wilt u aansluiten op DigiD Machtigen? Kijk dan op de website van Logius.
Cursussen
Bibliotheken bieden geregeld cursussen over het gebruik van DigiD aan. Ze doen dit in samenwerking met Digisterker. Uw gebruikers kunnen contact opnemen met de lokale bibliotheek over de mogelijkheden.
Papieren kanaal
Er zullen altijd mensen zijn die niet meer bij u kunnen inloggen. Bijvoorbeeld omdat zij geen geschikte smartphone hebben en geen gebruik kunnen of willen maken van bovengenoemde oplossingen. In dat geval kunt u uw papieren kanaal inzetten om deze personen niet uit te sluiten van uw dienstverlening.
Wat doet DigiD om gebruikers op weg te helpen
In de klantreis van DigiD wordt er alles aan gedaan om gebruikers mee te krijgen naar inloggen met de DigiD app of sms-controle. Denk aan:
- DigiD app direct bovenaan in het inlogscherm zichtbaar
- Meteen een telefoonnummer toevoegen bij aanvragen van een nieuwe DigiD
- Pop-up melding over de DigiD app voor gebruikers die alleen kunnen inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord
DigiD kan op uw verzoek ook een extra melding plaatsen op het inlogscherm. Gebruikers worden zo meegenomen in de verandering; vóór u inloggen met de DigiD app of sms-controle verplicht stelt en vanaf het moment dat inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord niet meer mogelijk is.
Hiervoor wordt gebruik gemaakt van de volgende teksten:
Vanaf [datum] kunt u hier alleen nog inloggen met de DigiD app of een controle via sms. Download de DigiD app of activeer de controle via sms in Mijn DigiD.
Kunt u niet inloggen bij [naam dienst]? Download de DigiD app of voeg een andere inlogmethode toe via Mijn DigiD.
De rol van uw organisatie
Uw organisatie kan in de communicatie richting gebruikers veel betekenen. Start 3 tot 6 maanden vóór de ingangsdatum met de communicatie. Adviseer gebruikers om tijdig actie te ondernemen. Mogelijk kunt u een pagina op uw website maken waar u uitlegt wat er gaat veranderen. In de paragraaf over kernboodschappen van deze handleiding vindt u teksten voor deze webpagina terug. Maak gebruik van deze teksten om de eenduidigheid te waarborgen.
Uw organisatie kan het beste beoordelen op welk moment aanvullende berichtgeving nodig en passend is om uw doelgroep tijdig mee te krijgen in de verandering. Denk bijvoorbeeld aan de inzet van (directe) mailings, social media en afspraken met belangenorganisaties en cliëntenraden. Maak gebruik van deze teksten om de eenduidigheid te waarborgen. De gebruiker wordt zo op verschillende momenten meegenomen in de verandering; van informeren/ verleiding tot het moment waarop gebruikers verplicht worden om met de DigiD app of sms-controle in te loggen.
Tips & tricks
Communiceer niet over het inlogniveau
Binnen uw organisatie wordt wellicht gesproken over betrouwbaarheidsniveaus of inlogniveaus DigiD basis en DigiD midden. Deze termen zeggen uw gebruikers vrij weinig. Spreek in berichtgeving richting gebruikers niet over het verhogen van het inlogniveau, maar over de manieren van inloggen. Maak enkel gebruik van de kernboodschappen uit deze handleiding.
Blijf op de hoogte
Nieuwe releases van DigiD en de DigiD app kunnen altijd tot functionele en/of visuele wijzigingen leiden. Wilt u weten wanneer een release plaatsvindt en wat er verandert? Kijk dan op logius.nl.
De communicatieboodschappen
1. Kernboodschap DigiD algemeen
Met uw DigiD laat u zien wie u bent als u op internet iets regelt. Of dat nou bij de overheid is, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds: dankzij uw DigiD kunt u overal makkelijk en veilig inloggen.
Bij [naam organisatie of dienst invullen] kunt u vanaf [ingangsdatum invullen] alleen nog inloggen met de DigiD app of sms-controle. Dit betekent dat u voortaan altijd uw telefoon nodig heeft bij het inloggen. Zo zijn uw persoonlijke gegevens nog beter beschermd. Download de DigiD app of activeer inloggen met sms-controle in Mijn DigiD.
Engelse vertaling DigiD algemeen
Your DigiD allows you to identify yourself when making arrangements on the internet, such as with the government, educational institutes, healthcare institutions or your pension fund. Your DigiD allows you to log in anywhere easily and securely.
From [enter start date], you will only be able to log into [enter name of organisation or service] using the DigiD app or SMS verification. This means that you will always need your phone when logging in. This provides even better protection for your personal data. Download the DigiD app or activate login with SMS verification in My DigiD.
2. Kernboodschap DigiD app
Inloggen met de DigiD app
De DigiD app is de makkelijkste manier om veilig in te loggen. Zo zijn uw persoonlijke gegevens nog beter beschermd. U hoeft geen wachtwoord te onthouden. Alleen een pincode die u zelf kiest.
Engelse vertaling kernboodschap DigiD app
Logging in with the DigiD app
The DigiD app is the easiest way to log in securely. You no longer have to remember a complicated password. Only a PIN of your choice.
3. Subboodschappen: benodigdheden DigiD app
Wat heb ik nodig?
Een smartphone of tablet met iOS (15.0 of hoger) of Android (0.0 of hoger).
Hoe werkt het?
Download de app uit de officiële Apple App Store (iOS) of de Google Play Store (Android). Voordat u de app kunt gebruiken, moet u deze eerst activeren. Open de DigiD app en volg de stappen in de app.
Hoe log ik in?
Logt u in op de browser van uw telefoon?
- Open de website waar u wilt inloggen en kies voor ‘Met DigiD app’.
- U krijgt de vraag op welk apparaat de DigiD app staat. Kies voor ‘Op dit apparaat’.
- De DigiD app opent vanzelf. Voer uw pincode in.
Opent u de website op een ander apparaat, zoals uw computer?
- Open de website waar u wilt inloggen en kies voor ‘Inloggen met de DigiD app’.
- Open de DigiD app op uw telefoon en voer uw pincode in.
- Tik op ‘Koppelcode nodig?’. Neem de koppelcode uit de app over en scan met uw smartphone de QR-code op de website.
Hulp nodig? Bekijk dan een van de instructievideo’s op digid.nl.
Engelse vertaling: subboodschappen benodigdheden DigiD app
What do I need?
A smartphone or tablet with iOS (15 or higher) or Android (9 or higher).
How does it work?
Download the app from the official Apple App Store (iOS) or Google Play Store (Android). Before you can use the app, you must first activate it. Open the DigiD app and follow the steps in the app.
How do I log in?
Are you logging in on your phone's browser?
- Open the website where you want to log in and select “Using the DigiD app”.
- You will be asked which device the DigiD app is on. Select “On this device”.
- The DigiD app will open automatically. Enter your PIN.
- Open the website where you want to log in and select “Log in with the DigiD app”.
- Open the DigiD app on your phone and enter your PIN.
- Tap “Verification code”. Copy the pairing code from the app and scan the QR code on the website with your smartphone.
- Ga naar de website waar u met uw DigiD wilt inloggen.
- Kies voor ‘Met gebruikersnaam en wachtwoord’.
- Voer uw gebruikersnaam en wachtwoord in.
- Klik op ‘Inloggen’.
- U ontvangt een 6-cijferige sms-code op uw telefoon.
- Voer de 6-cijferige sms-code in en klik op ‘Volgende’.
- U bent nu ingelogd.
- Go to the website where you want to log in with your DigiD.
- Select ‘Using username and password’.
- Enter your username and password.
- Click on “Log in”.
- You will receive a 6-digit SMS code on your phone.
- Enter the 6-digit SMS code and click on “Next”.
Are you opening the website on another device, such as your computer?
Need help? Watch one of the instruction videos on digid.nl/en/.
4. Kernboodschap sms-controle
Inloggen met sms-controle
Inloggen in twee stappen met een sms-code. Ook als u geen mobiele telefoon heeft. Zo zijn uw persoonlijke gegevens nog beter beschermd.
Engelse vertaling kernboodschap sms-controle
Log in securely in 2 steps through an SMS code, with or without a mobile phone. This helps you to protect your personal data even better.
5. Subboodschappen: benodigheden sms-controle
Wat heb ik nodig?
U heeft een telefoonnummer nodig om sms-controle aan te zetten. U kunt het nummer van een mobiele telefoon gebruiken of die van een vaste telefoonlijn.
Hoe werkt het?
Voeg uw mobiele of vaste nummer toe aan uw DigiD-account en activeer inloggen met sms-controle. Ga hiervoor naar Mijn DigiD.
Hulp nodig? Bekijk dan de instructievideo op digid.nl.
Hoe log ik in?
- Ga naar de website waar u met uw DigiD wilt inloggen.
- Kies voor ‘Met gebruikersnaam en wachtwoord’.
- Voer uw gebruikersnaam en wachtwoord in.
- Klik op ‘Inloggen’.
- U ontvangt een 6-cijferige sms-code op uw telefoon.
- Voer de 6-cijferige sms-code in en klik op ‘Volgende’.
- U bent nu ingelogd.
Engelse vertaling: subboodschappen benodigdheden sms-controle
What do I need?
You need a telephone number to enable SMS verification. You can use a mobile phone number or a landline number.
How does it work?
Add your mobile or landline number to your DigiD account and activate login with SMS verification. To do this, go to My DigiD.
Need help? Watch the instruction video at digid.nl.
How do I log in?
You are now logged in.
6. Overige boodschappen: FAQ's
Ik heb geen smartphone
U kunt inloggen met een sms-controle. U ontvangt dan een sms-code op uw mobiele telefoon. Of kies voor een gesproken sms-code. Ook deze kunt u op uw mobiele telefoon ontvangen. Voeg uw telefoonnummer toe in Mijn DigiD en activeer inloggen met sms-controle.
Engelse vertaling: I don’t have a smartphone
You can log in with SMS verification. You will receive an SMS code on your mobile phone. Alternatively, you can opt for a spoken SMS code, which you can also receive on your mobile phone. Add your telephone number to My DigiD and activate logging in with SMS verification.
Ik heb alleen een vaste telefoon
Ook als u geen mobiele telefoon hebt kunt u inloggen met sms-controle. U wordt dan automatisch gebeld op uw vaste lijn en ontvangt een gesproken sms-code. Deze manier van inloggen activeert u in uw Mijn DigiD.
Engelse vertaling: I only have a landline telephone
Even if you do not have a mobile phone, you can still log in using SMS verification. You will then automatically receive a call on your landline and be given a spoken SMS code. You can activate this login method in My DigiD.
Ik heb nog geen DigiD
U kunt een DigiD aanvragen via digid.nl. Voor uw aanvraag heeft u het volgende nodig:
- burgerservicenummer (BSN)
- adres waarop u staat ingeschreven bij uw gemeente
- (mobiele) telefoon
Na uw aanvraag krijgt u een brief met een activeringscode om uw DigiD te activeren. DigiD stuurt deze brief binnen 5 werkdagen naar het adres waarop u ingeschreven staat in uw gemeente.
Let op! Voeg uw telefoonnummer toe bij het aanvragen van uw DigiD via digid.nl. Dan kunt u gebruikmaken van inloggen met de sms-controle.
Engelse vertaling: I do not yet have a DigiD
You can apply for a DigiD via digid.nl. You will need the following for your application:
- citizen service number (BSN)
- address at which you are registered with your local authority
- (mobile) telephone
After submitting your application, you will receive a letter with an activation code to activate your DigiD. DigiD will send this letter to the address at which you are registered with your local authority within five working days.
Please note: add your telephone number when applying for your DigiD via digid.nl. This will enable you to log in using SMS verification.
Ik woon op Bonaire, Sint Eustatius, Saba of in het buitenland
[optioneel: als deze doelgroep een belangrijk deel van uw klantpopulatie is]
In het buitenland kunt u ook inloggen met de DigiD app of met sms-controle. Voeg deze manieren van inloggen toe aan uw DigiD account. Had u voor vertrek nog geen DigiD? Dan kunt u vanuit het buitenland een DigiD aanvragen en ontvangt u de activeringscode door langs te gaan bij een DigiD balie. Of u kunt hiervoor videobellen met Nederland Wereldwijd. Kijk verder op digid.nl.
Engelse vertaling: I live on Bonaire, Sint Eustatius, Saba or abroad
You can also log in with the DigiD app or SMS verification abroad. Add these login methods to your DigiD account. Did you not have a DigiD before you left? Then you can apply for a DigiD from abroad and receive the activation code by visiting a DigiD desk. Alternatively, you can video call Nederland Wereldwijd. For more information, visit digid.nl.
Ik wil iemand anders machtigen
[optioneel: als uw organisatie DigiD Machtigen gebruikt]
Wilt u dat iemand anders uw zaken regelt met [naam organisatie invullen]? Dit kan met DigiD Machtigen. Meer informatie of direct een machtiging regelen? Ga naar machtigen.digid.nl.
Engelse vertaling: I want to authorise someone else
Would you like someone else to arrange your matters with [enter name of organisation] online? This is possible with DigiD Authorisation. Would you like more information or to arrange authorisation immediately? Go to machtigen.digid.nl.
Meer weten?
DigiD is de vertrouwde manier om te laten zien wie u bent als u op internet iets regelt. Wilt u meer weten over inloggen met DigiD? Kijk verder op digid.nl.
Engelse vertaling: Want to know more?
DigiD is the reliable way to prove your identity when you arrange matters online. Would you like to know more about logging in with DigiD? Take a look at digid.nl/en.
Meer voorbeeldteksten
Zet uw organisatie meer communicatiemiddelen in om gebruikers te informeren over de DigiD app en sms-controle? Voorbeelden voor social media berichten of directe mailings kunt u opvragen bij communicatie@logius.nl.