Main content

Online zaken doen met de overheid. Het is voor veel mensen ondertussen heel normaal geworden. Belastingzaken regelen, pensioen bekijken of medische gegevens inzien. Inloggen doet u met DigiD. Eind 2021 maakten maar liefst 16,5 miljoen mensen gebruik van deze dienst. Er wordt elke dag hard aan gewerkt, zodat de dienst altijd beschikbaar en voor iedereen makkelijk te gebruiken is. 

In dit artikel laten wij in vogelvlucht de ontwikkelingen van DigiD zien. Vanaf de start in 2004 tot aan vandaag de dag. We geven u inzicht in de belangrijkste ontwikkelingen en veranderingen die DigiD heeft doorgemaakt en hoe deze dienst zich heeft aangepast aan de veranderende behoefte van de gebruikers.

Aantal gebruikers met een DigiD

Aantal gebruikers met DigiD

Jaartal

Aantal gebruikers

2005

20.000

2006

2.100.000

2007

6.000.000

2008

6.800.000

2009

7.500.000

2010

8.000.000

2011

8.600.000

2012

9.800.000

2013

11.000.000

2014

11.800.000

2015

12.600.000

2016

13.400.000

2017

13.500.000

2018

13.800.000

2019

15.000.000

2020

 

2021

16.516.637

Aantal logins bij DigiD

Aantal logins bij DigiD

Jaartal

Aantal logins

2005

100.000

2006

3.500.000

2007

12.500.000

2008

17.083.709

2009

24.785.857

2010

37.225.294

2011

52.804.375

2012

75.502.486

2013

117.032.632

2014

158.337.456

2015

206.000.000

2016

258.000.000

2017

280.000.000

2018

307.956.118

2019

341.000.000

2020

402.000.000

2021

557.000.000

De tijdlijn van DigiD

De tijdlijn van DigiD door de jaren heen

 

Bekijk de afbeelding in het groot.

2004

Op 5 oktober 2004 wordt bekend gemaakt dat de Nieuwe Authenticatie Voorziening (NAV) wordt omgedoopt tot DigiD.

2005

In 2005 wordt DigiD Machtigen in het leven geroepen. Hiermee wordt het mogelijk om voor iemand anders overheidszaken te regelen online.

2006

In het begin kon alleen nog worden ingelogd met een DigiD gebruikersnaam en wachtwoord, oftewel op betrouwbaarheidsniveau Basis. In 2006 wordt het ook mogelijk om in te loggen met een sms-controle. Dit heette toen nog ‘sms authenticatie’. Hiermee is DigiD beschikbaar geworden op betrouwbaarheidsniveau Midden. Oftewel twee-factor-authenticatie werd mogelijk.

2008 

Het kabinet Balkenende besluit op 30 mei 2008 dat DigiD verplicht wordt voor alle Nederlandse overheidsorganisaties die persoonlijke gegevens online toegankelijk willen maken.

Het oude DigiD logo

2010

Vanaf 1 januari 2011 is het voor bedrijven niet meer mogelijk om in te loggen met ‘DigiD voor bedrijven’. Vanaf dat moment kan alleen nog worden ingelogd met eHerkenning dat halverwege 2010 is ontwikkeld.

2017

In maart 2017 brengt Logius de DigiD app uit. Hiermee kan makkelijk en snel worden ingelogd met een zelfgekozen pincode. Het is een alternatief voor inloggen met sms-controle. Vanaf november 2017 kunnen gebruikers van DigiD met de DigiD app een controle uitvoeren van hun paspoort, rijbewijs of identiteitskaart. Deze controle geeft organisaties meer zekerheid over wie er inlogt. Daarmee is DigiD ook op betrouwbaarheidsniveau Substantieel beschikbaar.

2019

Op 1 juli 2019 wordt het eerste Informatiepunt Digitale Overheid geopend bij de Bibliotheek Venlo. Het Informatiepunt is er om mensen op weg te helpen met vragen over de digitale overheid en dus ook DigiD. Inmiddels heeft 93% van de bibliotheken in Nederland een informatiepunt.

De DigiD app

De website van DigiD is in september 2019 geheel vernieuwd. De content, navigatie en zoekfunctie zijn verbeterd en de website is overzichtelijker. Zo kunnen bezoekers makkelijker de informatie vinden die zij zoeken. Ook heeft de website een fris uiterlijk gekregen. Hierdoor is het nu meer in lijn met de nieuwe vormgeving van de DigiD app en het inlogscherm van DigiD.

2020

Met Stichting Digisterker organiseren we al sinds 2012 cursussen in zakendoen met de digitale overheid. De cursussen vinden plaats in bibliotheken overal in het land. Halverwege 2020 heeft de stichting in samenwerking met Logius haar cursusmaterialen flink uitgebreid met uitleg over de DigiD app.

In augustus 2020 wordt DigiD officieel erkend als Europees inlogmiddel. Hiermee voldoet DigiD aan de eIDAS-verordening. Deze verordening heeft als doel dat online zaken regelen met overheidsorganisaties over de grens net zo makkelijk en veilig wordt als in eigen land.

Sinds oktober 2020 is het mogelijk voor gebruikers om in te loggen met een identiteitskaart. Hiervoor moeten zij wel een identiteitskaart met inlogfunctie in hun bezit hebben. Inloggen met een identiteitskaart geeft in de toekomst toegang tot persoonlijke gegevens die extra gevoelig zijn, zoals medische gegevens. Hiermee voldoet DigiD aan betrouwbaarheidsniveau Hoog.

2022

Nederlanders en EER-burgers die in het buitenland wonen, kunnen hun DigiD via videobellen activeren via Nederland Wereldwijd. Tot nu toe kon dit alleen gedaan worden bij een fysieke DigiD-balie van een beperkt aantal consulaten of ambassades. De mogelijkheid om te videobellen maakt het een stuk laagdrempeliger om een DigiD aan te vragen voor mensen in het buitenland.

Het logo van eIDAS