Main content

Logius heeft in samenwerking met Nederland Wereldwijd (onderdeel van het ministerie van Buitenlandse Zaken) in de afgelopen twee weken een proef gehouden. Hierdoor konden Nederlanders in het buitenland tijdelijk een DigiD volledig online aanvragen. De proef is succesvol verlopen.

Videobellen in plaats van fysieke afspraak

Wanneer iemand vanuit het buitenland een DigiD aanvraagt, dan moet hij normaalgesproken een afspraak maken bij een van de fysieke DigiD-balies op bijvoorbeeld een ambassade of consulaat. Daar ontvangt hij vervolgens een brief waarmee hij zijn DigiD kan activeren. Sommige Nederlanders in het buitenland moeten hiervoor een heel eind reizen. Niet iedereen kan of wil dat. Daarnaast is dit voor sommigen momenteel extra lastig door reisbeperkingen vanwege Covid-19. Dankzij de pilot was het tijdelijk mogelijk om de activeringscode online te ontvangen door te videobellen met een medewerker van 24/7 Nederland Wereldwijd. Dan hoeft de aanvrager dus niet meer langs een fysieke balie.

Resultaten van de proef

De behoefte aan een dergelijke oplossing bleek groot. Zo waren alle 138 mogelijke videoafspraken binnen 1,5 dag aangevraagd. Van alle deelnemers hebben 114 personen de activatiecode succesvol ontvangen tijdens het videobellen. De meest voorkomende redenen waarom het bij een deel niet is gelukt, hadden te maken met annuleringen of deelnemers die niet verschenen op de online afspraak.

Er hebben gesprekken plaatsgevonden met Nederlanders in o.a. Europa, Hong Kong, Rusland, Zuid-Amerika, India, Vietnam, Zuid-Afrika, Angola en Nicaragua. Het bleek goed mogelijk voor medewerkers van Nederland Wereldwijd om tijdens een videogesprek de gegevens van de aanvrager en het identiteitsdocument te verifiëren. Ook werden er aanvullende vragen gesteld waarmee de identiteit van de persoon die een DigiD had aangevraagd, bevestigd kon worden.

Verwachtingen voor de toekomst

Binnenkort vindt de evaluatie plaats. Deze brengt in kaart wat het organisatorisch vraagt van zowel Logius als Nederland Wereldwijd om de oplossing beschikbaar te maken voor alle Nederlanders die vanuit het buitenland een DigiD willen aanvragen. De evaluatie zal ook in kaart brengen of dit haalbaar is.

Voor Nederlanders in het buitenland die AOW ontvangen, is er al langere tijd een alternatief. Zij kunnen via de SVB een DigiD aanvragen. AOW’ers ontvangen de activeringscode dan per post en hoeven dus niet naar een fysieke balie te reizen.

 

Gerelateerde dienst(en)