Main content

Vijf vragen aan Maaike de Laat (43 jaar, Den Haag), een gepassioneerd UX-ontwerper. Maaike werkt sinds een half jaar bij Logius. Ze krijgt een kick van problemen oplossen en dient graag de publieke zaak. Daarom koos ze voor Logius, nu ontwerpt ze voor álle Nederlanders. “Je kan als burger niet naar een andere overheid stappen.”

Wat wilde je vroeger worden als je groot was?

“Dokter! Ik heb 2 jaar geneeskunde in Groningen gestudeerd. Toen wilde ik geen dokter meer worden, haha. Ik had het idealisme dat ik mensen beter wilde maken. Tijdens mijn studie zag ik dat het allemaal via protocollen loopt, en dat het heel moeilijk is om bij specialismes die mij interesseerden binnen te komen. Ik kreeg steeds meer het gevoel van: ‘wil ik dit eigenlijk wel?’ Bij toeval kwam ik op de open dag van de Kunstacademie terecht. Daar zag ik dat ontwerper ook een vak is. Wow, dat wist ik helemaal niet. Dat is wat ik wil, ik wil nieuwe dingen bedenken! Toen ben ik begonnen met de opleiding Grafisch Ontwerper op de Kunstacademie.”

Waar krijg jij energie van?

“De grote gemene deler in mijn werk: ik hou van problemen oplossen. Je ziet dat iets niet werkt, en als jij dat dan kan helpen oplossen, daar krijg ik een kick van! Dat kan ook iets kleins zijn. Als ik nu na een half jaar kijk wat ik concreet heb opgeleverd, dan valt me dat wel een beetje tegen. Het tempo ligt bij Logius anders. Je bent ook van veel andere mensen afhankelijk, waardoor het wel eens lastig is dingen snel uitgevoerd te krijgen.”

Hoe past dat bij Logius en haar kernwaarden?

“Ik wil graag het goede doen. Ik ben een beetje allergisch voor reacties als: ‘de systemen werken nou eenmaal zo’. Ik wil graag effectief zijn en ik denk dat we veel effectiever zijn als we ons bezig houden met wat de mensen nodig hebben. De kernwaarde ‘excellente, efficiënte dienstverlening’ voel ik erg. Een andere kernwaarde ‘In eenvoud voor iedereen’ slaat heel erg op ons vakgebied. We maken als UX-ers (‘User Experience’; ofwel gebruikerservaring, red.) iets dat heel Nederland gebruikt. Dat moet dus goed in elkaar zitten. Je kan als burger niet naar een andere overheid stappen.”

You don’t work in goverment for the speed, but for the impact of change.

Wat waardeer je vooral in je werk bij Logius?

Het soort dingen waaraan we hier werken. We zijn best wel nieuw als team bij Logius en worden ‘de UX-ers’ genoemd. Als UX-er heb je anderen nodig. We zijn met 3 researchers en 6 ontwerpers fysiek verdeeld over verschillende teams. Op maandag hebben we onze vaste UX-meeting en we hebben een groeps-app. Ik waardeer het mooier en toegankelijker maken van diensten die door heel veel mensen worden gebruikt. Dat je als UX-ontwerper bij Logius veel vrijheid hebt in je aanpak. Je mag veel verantwoordelijkheid nemen. Dat vind ik fijn.

Ik voer het liefst verbeteringen uit waarmee gebruikers beter af zijn. Wat ik soms wel lastig vind zijn de wettelijke kaders en eisen. Die staan vaak op gespannen voet met het gebruiksgemak. Soms gaat het ook om moeilijke materie, zoals bij ‘Machtigen’ bijvoorbeeld. Hier spelen ingewikkelde kwesties als inzage in het medische dossier van je zieke kind. Hoe zorg je dan dat gebruikers niet afhaken? Dat zit ‘m ook in het ontwerp van een pagina. Dat vraagt vaak om meer geduld. Het doet me denken aan een uitspraak van een spreker op een congres waar ik vorig jaar was: ‘You don’t work in goverment for the speed, but for the impact of change.'