Hoofdinhoud

Met MijnOverheid hebben gebruikers op één plek toegang tot hun persoonlijke Berichtenbox, zaakstatusinformatie en persoonlijke gegevens die zijn vastgelegd bij aangesloten organisaties. Gebruikers hebben een DigiD nodig om toegang te krijgen tot MijnOverheid.

Elke Nederlander van 14 jaar of ouder heeft een account op MijnOverheid. Het account kan niet worden opgezegd. Burgers hebben zelf de keus of en op welke wijze er gebruik wordt gemaakt van MijnOverheid.

Onderdelen MijnOverheid

Aansluiten op MijnOverheid kan per onderdeel: Berichtenbox, Persoonlijke Gegevens en Lopende Zaken. MijnOverheid kan in samenhang ingezet worden met de ontwikkeling en uitbreiding van uw 'mijn-domein'. Voorwaarde voor aansluiting is dat uw organisatie gebruik mag maken van het burgerservicenummer (BSN) van burgers.

De Berichtenbox is een persoonlijke brievenbus voor digitale post van de overheid. De digitale post wordt versleuteld via een beveiligde verbinding verstuurd. Ook vertrouwelijke gegevens en berichten met rechtsgevolgen zoals beschikkingen kunnen veilig verstuurd worden.

Gebruikers hebben toegang tot de Berichtenbox via de website van MijnOverheid en de Berichtenbox app. De Berichtenbox app is een gratis app voor smartphones en tablets die draaien op iOS van Apple en Android van Google. Gebruikers ontvangen bij een nieuw bericht in de Berichtenbox een notificatiebericht per e-mail of een push-melding als er gebruik wordt gemaakt van de Berichtenbox app.

Als uw organisatie aansluit op de Berichtenbox hoeft u geen eigen berichten- of e-mailvoorziening te ontwikkelen en te beheren.

Berichtenbox versus e-mail

  • De Berichtenbox werkt op basis van het Burgerservicenummer (BSN) van gebruikers. Een BSN wijzigt nooit.
  • Berichten worden gegarandeerd en aantoonbaar afgeleverd.
  • Communicatie met de Berichtenbox is gegarandeerd veilig.
  • De Berichtenbox kan als formeel alternatief voor papieren post ingezet worden, ook voor berichten met rechtsgevolgen.

Voorbeelden van berichten:

  • Uitnodiging tot het doen van belastingaangifte.
  • Notificatie bewoners over het opbreken van hun straat.
  • Melding aan uitkeringsgerechtigden dat de uitkering is overgemaakt.
  • Herinnering aan voertuigbezitters over de periodieke APK.
  • Bekeuringen.
  • Afschrift van een aanvraag voor een vergunning.

Wij adviseren tweede aanmaningen niet alleen via de Berichtenbox, maar deze ook per post te versturen om er zeker van te zijn dat de burger de communicatie tijdig ontvangt.

Onder Persoonlijke Gegevens ziet een gebruiker welke gegevens er geregistreerd staan bij overheidsorganisaties en landelijke registers die aangesloten zijn op dit onderdeel.

Denk bijvoorbeeld aan de volgende gegevens:

  • Registratie in de Basisregistratie Personen (BRP)
  • De duur van het recht op een uitkering
  • Gegevens over de WOZ-waarde van uw woning bij de gemeente
  • De registratie welke voertuigen iemand op zijn naam heeft staan bij de RDW.

Gebruikers kunnen de persoonlijke gegevens inzien via de website van MijnOverheid en via de MijnGegevens app. De MijnGegevens app is een gratis app voor smartphones en tablets die draaien op iOS van Apple en Android van Google.

MijnOverheid toont bij de gegevens ook waar gebruikers terecht kunnen om gegevens aan te laten passen.

Kiest u ervoor om gebruik te maken van ‘éénmalig inloggen’ dan is het mogelijk om gebruikers vanuit de website van MijnOverheid direct naar een ‘mijn-domein’ te laten gaan zonder dat hiervoor weer opnieuw ingelogd hoeft te worden.

Via het onderdeel Lopende Zaken kunnen gebruikers de voortgang van een aanvraag stap voor stap volgen. Wanneer gebruikers zelf de status van een aanvraag kunnen controleren zal het aantal vragen over de voortgang van een aanvraag aanzienlijk verminderen.

Een gebruiker ziet in Lopende Zaken alle zaken die lopen bij aangesloten organisaties. Wijzigingen in uw systeem worden, na een melding aan MijnOverheid, automatisch doorgevoerd in het overzicht. Vanuit het overzicht kan een gebruiker via een link direct naar het integrale dossier op uw website. Het overzicht blijft ook na het sluiten van een dossier voor de gebruikers beschikbaar. Wijzigingen in de status van een zaak worden automatisch per e-mail gecommuniceerd.

Om op Lopende Zaken aan te kunnen sluiten moet in uw organisatie het zogenoemde zaakgericht werken zijn ingevoerd. Als u zaakinformatie op uw eigen website kunt tonen is het aansluiten op Lopende Zaken meestal relatief eenvoudig.

Voorbeelden van lopende zaken:

  • Aanvraag voor een parkeervergunning
  • Vernieuwen van een paspoort
  • Afhandeling van een ingediend bezwaar

Betrouwbaar en veilig

MijnOverheid versleutelt alle communicatie met andere systemen met behulp van PKIoverheid-certificaten. Gegevens worden veilig uitgewisseld door gebruik te maken van veilige en betrouwbare Digikoppeling-standaarden.

00:00
00:00

*Up-tempo muziek*

Logo Logius, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties verschijnt in beeld.

We zien een geanimeerde weergave van communicatie tussen verschillende overheidsgebouwen dat het gemak van deze communicatie weergeeft.

Voiceover:
Bij Logius zorgen we ervoor dat digitale zaken regelen voor iedereen in Nederland steeds makkelijker wordt. Steeds meer organisaties kiezen ervoor om de Berichtenbox van MijnOverheid te gebruiken voor het versturen van hun digitale post. De Berichtenbox is de persoonlijke brievenbus waarin mensen post v an verschillende overheidsinstanties en pensioenfondsen ontvangen.

Een vrouw kijkt naar een bericht op haar telefoon.
Beeldtekst: Berichtenbox.
Er staat een bericht voor u klaar.
Uw kinderbijslag.

Hans Keijzer – IT Manager Logius:
Bij ons staat veiligheid natuurlijk altijd voorop. Dat is ook de reden waarom we gebruik maken van PKIoverheid certificaten waarin de twee organisaties elkaar vertrouwen. Dan is het ook echt veilig.

Voiceover:
Wanneer u kiest voor aansluiting op de Berichtenbox, dan kiest u voor zekerheid. De berichten werken op basis van het burgerservicenummer. Omdat BSN uniek gekoppeld is aan de persoon, is er aflevergarantie. Dat betekent dat elk bericht 100% zeker wordt ontvangen. Dat gaat om miljoenen mensen in binnen en buitenland. Bovendien voldoet de Berichtenbox en MijnOverheid altijd aan de wettelijke eisen en regelgeving.

Hans Keijzer – IT Manager Logius:
Op het moment dat wij een signaal krijgen dat er iets niet loopt met een klant, pakken wij direct de telefoon, gaan we contact zoeken en gaan we ze ondersteunen, net zo lang totdat ze daadwerkelijk live staan.

Voiceover:
Ook aansluiten op de Berichtenbox MijnOverheid? Neem nu contact op via Logius.nl voor een vrijblijvend gesprek. Samen zorgen we voor een digitale overheid die werkt voor iedereen.

Logo Logius, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties verschijnt in beeld.

Beeldtekst: Samen zorgen we voor een digitale overheid die werkt voor iedereen.

*Muziek stopt*