Van 2,4 miljoen naar 6 miljoen gebruikers van de DigiD app in 2019: dit is één van de mooie groeicijfers uit het jaarverslag Logius over 2019. Het jaarverslag 2019 is nu te vinden op onze website.

Stijging gebruik in 2019

Logius zorgt ervoor dat mensen en organisaties gebruik kunnen maken van de digitale diensten van de overheid. Onze dagelijkse praktijk is het verbinden van overheid, burgers en bedrijven. Het gebruik van vrijwel al onze diensten nam toe in 2019. Zo staat de Berichtenbox app bij inmiddels drie miljoen mensen op hun smartphone. Via deze app kun je snel je digitale post van aangesloten overheidsorganisaties zien. Dat apps goed werken voor een grote groep gebruikers is te zien aan de waardering die ze krijgen in de app-stores. Met een gemiddelde van 4,5 van de 5 sterren scoren de DigiD app en de Berichtenbox app beide goed.

Sterke stijgers in de uitwisseling van informatie tussen organisaties en overheid waren Digipoort, met een toename van ruim 10 miljoen verstuurde berichten en e-factureren met een toename 94,8 % digitaal verstuurde facturen. Digipoort werkt als elektronisch postkantoor tussen organisaties.

Een digitale overheid die werkt voor iedereen

Om gebruik van digitale diensten te stimuleren, werkt Logius met veel organisaties samen. Met zeven grote overheidsorganisaties die gezamenlijk overstapten, voerde eHerkenning de campagne voor ondernemers ’straks onmisbaar, nu verkrijgbaar’. UWV en Belastingdienst stapten in 2019 over op eHerkenning. Daarom had deze campagne als doel eHerkenning onder de aandacht te brengen bij ondernemers. De uitgifte van middelen bij de erkende leveranciers steeg hiermee met 114%.

Samen met het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) gaven we meer bekendheid aan Referentie Grootboek Schema (RGS) als gestandaardiseerde codering in de financiële sector. Ook startte er een vernieuwingstraject bij Standard Business Reporting (SBR) om rapporteren van informatie voor zowel ondernemer als overheid op steeds meer plekken beter, sneller en eenvoudiger te maken. Dat doen we in co-creatie met klanten en stakeholders. Zo zorgen we samen voor dienstverlening die door iedereen te gebruiken is.